Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

Ανοίγοντας το συρτάρι...# 1 #

Οι κεφαλές των Ερμών

Όμορφος νέος ήταν ο Αλκιβιάδης*
κι οι πλούσιες ξανθές μπουκλίτσες του
στόλιζαν το όμορφο κεφάλι, το γελαστό του πρόσωπο
το γυμνασμένο εφηβικό κορμί.
Μα και γνωστός και δοξασμένος ήταν ακόμα
τόσο, που οι νέοι λάτρευαν τη χάρη και την τύχη του.
Κι η γενιά του, πλούσια και ξακουστή,
κρατούσε απ' τη γενιά του Περικλή
κι ήταν περήφανος πολύ γι' αυτό ο Αλκιβιάδης
και το' δείχνε, καθώς καμαρωτός πάνω
στο άρμα με τ' άσπρα άλογα την πόλη σεργιανούσε.
Όλα τα είχε ο Αλκιβιάδης...
και δόξα και χρήμα και καμάρι.
Μα τους θεούς ξεχνώντας τους προκάλεσε
κι εχθρούς εκείνοι μισητούς του έστειλαν.
Μια μέρα οι μύτες των Ερμών ευρέθηκαν κομμένοι**
κι ήταν πολλοί εκείνοι που είπαν
πως του Αλκιβιάδη έργο ήταν.
Κι ο Αλκιβιάδης πίσω καλέστηκε να δώσει
απολογία.
(στον πόλεμο ήταν πηγαιμένος πρώτος των πρώτων).
Κι ύστερα, πλούτη και δόξα και φήμες
όλα, σε μια νύχτα και μια μέρα,
έτσι εχάθηκαν....
Κι απόμειναν οι κεφαλές των Ερμών να το δηλώνουν
πόσα ακριβά επλήρωσε ο Αλκιβιάδης!

Ιούλιος 1992

Άνοιξα το συρτάρι. Αυτό που δεν έχουν δει άλλα μάτια πέρα από τα δικά μου. Κι ανέσυρα ένα από τ' αγαπημένα μου ποιήματα. Ήμουν μόλις 22 ... Μην είστε αυστηροί... Ακόμα φοιτητριούλα ήμουν τότε! Δεν είναι τυχαίο που ξεκινώ με αυτό.... 

Την καλημέρα μου
@ριστέα
___________________________________________________________
*Αλκιβιάδης, γιος του Κλεινίου, από τον δήμο του Σκαμβωνίδη  ήταν ένας εξέχων Αθηναίος πολιτικός, ρήτορας και στρατηγός. Ήταν το τελευταίο γνωστό μέλος της αριστοκρατικής οικογένειας των Αλκμεωνίδων. Έπαιξε σημαντικό ρόλο στο δεύτερο μισό του Πελοποννησιακού πολέμου ως στρατηγικός σύμβουλος, στρατιωτικός και πολιτικός.Η εκστρατεία στη Σικελία ήταν ιδέα του Αλκιβιάδη, και μερικοί μελετητές ισχυρίζονται ότι, αν τη διοίκηση της εκστρατείας είχε αναλάβει ο Αλκιβιάδης και όχι ο Νικίας, η εκστρατεία δεν θα ήταν τόσο καταστροφική για τους Αθηναίους.
**Μια νύχτα, κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών για την εκστρατεία, οι ερμές στον πλίνθο με φαλλό, είχαν ακρωτηριαστεί σε όλη την Αθήνα. Αυτό ήταν θρησκευτικό σκάνδαλο και θεωρήθηκε ως κακός οιωνός για την εκστρατεία. Ο Πλούταρχος εξηγεί ότι ο Ανδροκλής, ένας πολιτικός ηγέτης, χρησιμοποίησε ψευδομάρτυρες, οι οποίοι κατηγόρησαν τον Αλκιβιάδη και τους φίλους του ότι ακρωτηρίασαν τα αγάλματα, βεβηλώνοντας και τα Ελευσίνια Μυστήρια. Αργότερα οι εχθροί του, στρατολόγησαν ρήτορες για να υποστηρίξουν ότι ο Αλκιβιάδης πρέπει να σαλπάρει όπως ήταν σχεδιασμένο και μετά την επιστροφή του, να δικαστεί. Ο Αλκιβιάδης ήταν καχύποπτος για τις προθέσεις τους, και ζήτησε να του επιτραπεί να δικαστεί αμέσως, υπό τον κίνδυνο του θανάτου του, για να καθαρίσει το όνομα του.Αυτή η αίτηση απορρίφθηκε, και ο στόλος σάλπαρε λίγο αργότερα, με άλυτες εκκρεμότητες.Όσο ο Αλκιβιάδης περίμενε, η απουσία του ενθάρρυνε τους εχθρούς του, και εκείνοι άρχισαν να τον κατηγορούν για άλλες ιερόσυλες πράξεις και σχόλια, και μάλιστα ισχυρίστηκαν ότι αυτές οι πράξεις σχετίζονταν με συνωμοσία κατά της δημοκρατίας.Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη, οι Αθηναίοι πάντα δέχονταν κάτι με φόβο και καχυποψία. Όταν ο στόλος έφθασε στην Κατάνη, βρήκαν την τριήρη Σαλαμίνια να περιμένει να φέρει τον Αλκιβιάδη και τους υπόλοιπους κατηγορούμενους για τον ακρωτηριασμό των Έρμεων ή για τη βεβήλωση των Ελευσινίων Μυστηρίων πίσω στην Αθήνα για δίκη. Ο Αλκιβιάδης είπε στους κήρυκες ότι θα επιστρέψει στην Αθήνα με το πλοίο του, αλλά στους Θούριους απέδρασε με το πλήρωμα του - στην Αθήνα καταδικάστηκε για την απουσία του και καταδικάστηκε σε θάνατο. Η περιουσία του κατασχέθηκε και οι Αθηναίοι υποσχέθηκαν ένατάλαντο σε αυτόν που θα κατάφερνε να σκοτώσει τους κατηγορούμενους.
(Πηγή: http://el.wikipedia.)


32 σχόλια:

  1. καλό!!!πολύ καλό!!!!like,like...
    Αναρωτιέμαι γιατί ο Αλκιβιάδης ασκεί τόση γοητεία στη νεολαία....ίσως γιατί οι ιστορικοί δεν έδειξαν καμμία επιείκια γι αυτόν και τον παρουσίασαν με όλα τα ελαττώματά του...ανθρώπινο δηλαδή
    καλημέρα καλή μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Γεωργία μου! Κι εγώ δεν κατάλαβα ποτέ γιατί τον "έφαγαν" τόσοι και τόσοι ιστορικοί! Εγώ πολύ τον θαύμαζα από μικρή!
      Άσε που πιστεύω ότι θα είχαν νικήσει στη Σικελία αν είχε παραμείνει εκεί!
      Αλλά η ιστορία διδάσκει πως δεν ισχύει πάντα το "ο καλός δεν χάνεται"!
      Τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  2. Μου αρέσει που ανοίγεις το συρτάρι και βλέπουν και τα δικά μας μάτια αυτά που κρατούσες κρυφά!
    Μου άρεσε πολύ!..
    Καλή σου μέρα...φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ πολύ Μαρία μου, να'σαι καλά!
      Καλή σου μέρα!
      Σε φιλώ!♥

      Διαγραφή
  3. Αυτά που κρατάμε
    είναι κι αυτά που μας σώζουν.
    Μα πάνω απο όλα
    μας θυμίζουν τα όσα ζήσαμε
    κι αλίμονο
    όσα δεν τολμήσαμε να ζήσουμε.

    Εύχομαι να το γεμίζεις με "πράγματα" που να σου θυμίζουν όσα Έζησες!

    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ γλυκέ μου Ben.
      χαίρομαι για όσα υπάρχουν στο συρτάρι και τα αγαπάω ...ακόμα και τα αποτυχημένα μου!
      Φιλάκια! ♥

      Διαγραφή
  4. Καλημέρα Αριστέα μου!!
    Μμμμ...το ποιηματάκι της 22χρονης φοιτητριούλας μου δείχνει πως από το συρτάρι της θα βγουν ακόμα πιο όμορφα κείμενα!! Φιλάκια πολλά! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Παρασκευούλα μου!
      Σε ευχαριστώ πολύ για τη ψήφο εμπιστοσύνης!
      Φιλάκια! ♥

      Διαγραφή
  5. Τώρα, είχα ένα deja-vu...
    Νομίζω τους συγκεκριμένους στίχους, τους είχαμε στην ύλη (της ιστορίας, ίσως?) στο Λύκειο...
    Anyway... (που λέμε κ' στο χωριό μου!!!)
    Ακόμα κ' το συρτάρι σου, βρε Αριστέα, θησαυρούς κρύβει... Σαν την ψυχή σου!!!
    ;-)
    Φιλάκιααααα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Γιάννα μου! Είναι σαφέστατη η επιρροή μου από τον (λατρεμένο μου) Καβάφη! Εξού κι η εντύπωση του γνωστού!
      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια!Με συγκινείς!
      Φιλάκια! :))

      Διαγραφή
  6. Να σκεφτώ πως ήταν η περίοδος που είχες αγοράσει τα άπαντα του Καβάφη, ναι;;
    Είδες τι επίδραση έχει (και θα έχει) και πόσο άφευκτος είναι τελικά ο λαγαρός Αλεξανδρινός;
    Πολύ αξιόλογο Αριστέα, και θα περιμένω κι άλλα τώρα!! :D
    Μου άρεσε τελικά και ο τρόπος που το παρουσίασες.
    Υπόδειγμα, για μένα, μελλοντικό..

    (Εσύ βλέπεις έχεις κι ένα συρτάρι, εγώ στην ηλικία αυτή, είχα σκίσει όλα όσα είχα..
    Ευτυχώς τώρα με το μπλογκ, και να θέλω δεν μπορώ!!χαχαχα)
    Την καλημέρα την είπα;Δεν την είπα!
    Καλημέρα σας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα! Πολύ σωστά υπέθεσες Ανταίε!
      Ευτυχώς δεν έσκιζα...έχω κρατήσει κι όλα τα σχεδιάσματα νομίζω...μικρές μισοτελειωμένες ιδέες...Κάποτε ίσως αξιοποιηθούν σκεφτόμουν πάντα!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  7. Το συρτάρι σου Αριστέα μου έχει μέσα ομορφιές.Μη φοβάσαι... άνοιξε το και μοίρασέ το!Τίποτα δεν είναι αποτυχημένο όταν βγαίνει απ΄ την ψυχή μας!Κι όταν αυτά βγαίνουν από μικρότερη ψυχή, φαντάζομαι μετά από τόσα χρόνια τι θα ΄χει κρυμμένα στα συρτάρια της!
    Στο τρέξιμο και σήμερα το πρωί, αλλ΄ απ΄ το μεσημέρι ησυχάζω!
    Να περνάς υπέροχα και να χαμογελάς!Πολλά φιλιά!:)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Σοφία μου!
      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια, είσαι γλυκύτατη!
      Εγώ πάλι δεν έχω καθόλου καλή σύνδεση ....είναι της υπομονής το σύστημα μου!
      Καλή συνέχεια!
      Φιλάκια πολλά!♥

      Διαγραφή
  8. Πολύ ωραίο αυτό που διάβασα όπως άλλωστε ότι γράφεις.
    Και τα 22 χρόνια σου μια χαρά έγραφαν.
    Και μια απορία.... γιατί τότε έκαναν δημεύσεις περιουσιών ενώ τώρα κολλάνε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φλώρα μου , καλησπέρα χαρά μου!
      Σε ευχαριστώ πολύ, να'σαι καλά!

      Νομίζω ότι έχεις μια απίστευτη καλή απορία! Μακάρι να πράτταμε σε αυτό το θέμα όπως τότε! Μακάρι!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  9. Αναρωτιέμαι αυτό το συρτάρι σου τι άλλο να κρύβει... :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κρύβει την όρεξη της τότε νεαρής Αριστέας, τις σκέψεις...το μόνο σίγουρο!
      Φιλιά! :))

      Διαγραφή
  10. Νομίζω, Αριστέα μου, πρέπει να μας κάνεις πιο συχνά περιηγήσεις στο συρτάρι σου!
    Καλό απόγευμα, να'σαι πάντα καλά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα το φροντίσω Σεβάχ μου!
      Καλό απόγευμα και σε σένα!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  11. Αχ,πόσο θα ήθελα να μοιραστείς πολλούς ακόμη θησαυρούς,που κρύβεις στο συρτάρι σου!!
    καλό σου βράδυ,γλυκούλα και περαστικά σου!!
    xxx

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ πολύ! :)))
      Δεν μπορώ να μείνω στο κρεβάτι! Πονάει περισσότερο το κορμάκι μου!
      Καλό βράδυ γλυκιά μου! ♥

      Διαγραφή
  12. Ευχαριστούμε που μας έβαλες στα συρτάρια και στις αναμνήσεις σου. Τώρα γιατί εμένα μου φαίνεσαι σαν η αιώνια ανέμελη φοιτήτρια, που ζει με πάθος την κάθε στιγμή και που δεν θα μεγαλώσει ποτέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν ισχύει....δεν με χαλάει! Μακάρι να κρατάμε ένα κομμάτι παιδιού μέσα μας ζωντανό! Ή και μια άλλη εποχή !
      Φιλιά Μαρία μου! ♥

      Διαγραφή
  13. Απαντήσεις
    1. :))) Εύχομαι να είναι ευχάριστες!
      Καλό ξημέρωμα Μαρία μου! ♥

      Διαγραφή
  14. Από τόσο μικρή έγραφες υπέροχα. Αυτό είναι χάρισμα Αριστέα μου.
    φιλάκια γλυκούτσικα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έγραφα γιατί έτσι ένιωθα! Δεν ήταν τίποτα σπουδαίο....απλά περνούσα πάντα όμορφα αν γράφω αυτά που το μυαλό και η ψυχή σκαρφιζόταν!
      Φιλάκια χαρά μου!

      Διαγραφή
  15. Αργησα να περάσω σήμερα, αλλα πέρασα.Δεν ήξερα ότι γράφεις (ή έγραφες) ποίηση.Ευχαριστούμε που μοιράστηκες μαζί μας ένα ποίημα σου, κάτι τόσο σημαντικό για σένα. Φιλούθκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παρακαλώ Δελφινάκι μου! Το κουτσοπαλεύω κι αυτό! :))))
      Η αλήθεια είναι ότι τα απλά ντρεπόμουν πολύ να τα εμφανίσω, αν και έχω δημοσιεύσει 2-3 εδώ στο μπλογκ μου!
      Καλό ξημέρωμα!
      Φιλάκια!

      Διαγραφή
  16. Μπράβο βρε Αριστέα μου!
    Αν ψάξεις στα δικά μου 22 θα βρεις μόνο κάτι ραβασάκια... ;-)
    Πολύ όμορφη και προσιτή γραφή από τότε!
    Θέλουμε και άλλα...!
    Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερινάκι μου! Ήταν εποχές που ο έρωτας με ενέπνεε και με γέμιζε ζωντάνια κι όρεξη για πολλά!
      Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια!
      Να'σαι καλά !
      Καλό μεσημέρι!

      Διαγραφή